Okul Öncesi Yaş Grubunda Duygu Düzenlemesi Becerileri
Hem biz yetişkinler hem de çocuklar gün içinde bazı zorluklarla ya da
problemlerle karşılaşabiliyoruz. Biz yetişkinler yaşadığımız
problemlerle baş ederken duygumuzu ve davranışımızı düzenleyebilme
konusunda daha otokontrollü olabilirken çocuklar ise bu konuda
çevrelerindeki yetişkinler tarafından desteklenmeye ihtiyaç
duyabilirler.
Rehberlik birimi olarak, sizlerle yaptığımız rehberlik görüşmelerinde
çocukların duygularını düzenleyebilme konusunda onlara nasıl destek
olacağınızla ilgili aklınızdaki sorulara ışık tutabilecek bir yazı
hazırlamak istedik.
Duygu, en genel tanımı ile insanların olaylara ya da durumlara verdiği
tepkidir. Duygu düzenlemesi ise, sahip olduğumuz duyguları bir olay
karşısında nasıl dışa vurduğumuzdur.
Bir bebek dünyaya geldiği ilk günlerde acıktığında, rahatsız olduğunda
ya da sadece ilgi beklediği için ağlaması yardım aramak içindir ve
aradığı bu yardım ona sağlandığında duygularına bir anlam yükleyerek
nasıl sakinleşmesi gerektiği konusunda ön fikri gelişmeye başlar. Bu
dönemde bebeklerin zorlayıcı duygularına bir anlam verebilmesi ve
sakinleşebilmesi için birincil derecede bakım veren kişinin bebeğe
yardım etmesi gerekir. Bakım veren kişinin bebeğin ihtiyaçlarını doğru,
uygun, tutarlı ve şefkatli bir şekilde karşılaması ile bebekler
sakinleşir ve duygusal ihtiyaçlarının karşılanması ile ilgili bir
farkındalık geliştirmeye başlar. Konu ile ilgili bilimsel araştırmalara
bakıldığında, bu alanda yeterince yetişkin desteği alan bebeklerin
ileriki yaşlarında duygularını daha sağlıklı şekilde düzenleyebildikleri
ve yönetebildikleri görülmektedir.
İki ve üç yaş itibariyle çocukların daha fazla sosyal hayatın içinde
olmaları sebebi ile çocuk hem kendi duygularını hem de başkalarının
duygularını yavaş yavaş anlayabilmekte ve kendi duygularını daha
bilinçli olarak sergilemeye başlayabilmektedir. Bununla birlikte okul
öncesi yaş grubunda çocukların duygularını tam anlamıyla kontrol
edebilme becerilerinin tamamen gelişmediğini unutmamak gerekir. Bu
bağlamda çocuklar, duygularını anlayabilecekleri ve hissettikleri
duygular karşısında kendilerini koşulsuz kabul edebilecek bakım veren
kişilere ihtiyaç duyarlar.
Ebeveyn olarak sizler çocuklarınızın duygularına anlam
yükleyebilmeleri ve düzenleyebilmeleri için nasıl destek
verebilirsiniz?
-
Öncelikle çocukların iyi birer gözlemci olduklarını
unutulmamalıdır.
Çocuklar duygularını nasıl yöneteceklerini tam anlamıyla
bilemedikleri için ebeveynlerinin olaylar karşısında verdikleri
tepkileri gözleyip, kendi duygularını nasıl yönetebilecekleri ile
ilgili model alırlar bu nedenle sizlerin olaylar karşısında kendi
duygularınızın farkında olmanız ve sağlıklı yönetebilmeniz
çocuklarınız için doğru bir model olacaktır.
-
Çocukların yaşadığı her duygunun kabul edilebilir olduğu
hissettirilmelidir.
Çocuğunuza bütün duyguların normal olduğunu fakat bazı duyguların
rahatsız edici olduğunu açıklayabilirsiniz. ‘Bunda üzülecek/kızacak
ne var? Neden öfkeleniyorsun? Bu konuda sinirlenmemelisin.’ gibi
eleştirel cümleler kullanmak yerine duygularının anlaşıldığını
hissedecek şekilde kapsandıkları hissettirilmeli, yaşadığı duyguyu
anlatması, ifade etmesi konusunda cesaretlendirici olunmalıdır.
-
Sürece Oyunu dahil edin.
Çocuklar duygularını düzenlerken de oyunu, araç olarak kullanırlar.
Bu noktada çocuklarınıza yardımcı olacağını düşündüğüm birkaç oyun
önerisinde bulunmak isterim.
- Hareket Zamanı: Sevinç, mutluluk, gibi olumlu duyguların her birini temsil edecek hareketler belirlenir. Aile olarak oynayabileceğiniz bu oyunda sevdiğiniz bir müzik açılır. Örneğin üç kişilik bir oyuncu sayısı varsa, iki oyuncu dans eder ve bir kişi istediği bir anda müziği durdurarak bir duygu adı söyler. Dans eden kişiler söylenen duyguya özel duygusunu temsil eden hareketi sergiler.
- Öfke Balonları: Çocuğun öfkelendiği ya da sinirlendiği bir durumu dinledikten sonra, ona öfke kovucu bir oyun oynama konusunda teklifte bulunabilirsiniz. Aile bireyi çocuğun balon çıkaran oyuncağını üfleyerek baloncuk oluşturmasını ister. Baloncukların her birinin de onu öfkelendiren ya da sinirlendiren şeyler olarak hayal etmesini ve balonları patlatmasını isteyerek öfkesi ile baş edebilmesi konusunda destekleyebilirsiniz.
Özetle; duygu düzenleme becerileri, çocukluğun erken dönemlerinde
kazanılmaya başlamaktadır. Burada önemli olan nokta, çocuğun duygusunu
önemsemek ve duygusunu nasıl sağlıklı yönetebilmesi gerektiği ile ilgili
kendisine rehberlik edilmesinin sağlanmasıdır. Bu noktada hissettiğimiz
duyguyu yok sayamayız fakat duygumuzu nasıl doğru yönetmeye
çalışacağımızı yaşayarak ve deneyimleyerek öğrenebiliriz.
Sevgilerimle,
Uzm. Psk. Buse Köksal