Kampüs Kreş Makaleler Logosu

Okul Öncesi Dönemde Kitap Okumanın Önemi

Okul Öncesi Dönemde Kitap Okumanın Önemi

Kitap okumak, çocuğun hayal gücünü geliştirir. Çocuk, hikayedeki kahramanların yaşadıklarını ve hikâyenin olası gelişimlerini dinlerken, kendi fikirlerini üretme fırsatı bulur. Bu da çocukların hayal kurmasını destekler ve yaratıcılığını artırır. Yaratıcı fikirlerini özgürce ilerletmesi, okul ve iş hayatında başarılı olmasına katkı sağlar. Bu nedenle, zaman zaman kitabın resimlerine bakarak hikâyeyi kendisinin tamamlamasına olanak tanınmalıdır. Bu durum, çocukların sözel gelişimini de destekleyecektir.

Kitap okuma, çocukların kelime hazinesinin gelişmesine ve düzgün cümleler kurabilme yeteneklerinin artmasına yardımcı olur. Dinlediğini anlama becerisinin gelişmesi ve kendini ifade edebilmesi açısından büyük önem taşır. Kitapta geçen, anlamını bilmediği yeni kelimeleri öğrenme fırsatı, dil becerilerinin zenginleşmesine katkı sağlar. Bu bağlamda, çocuğunuzun bilmediğini düşündüğünüz kelimeleri atlamadan okumanız son derece önemlidir. Dil ve konuşma becerisini destekleyen en uygun araç, bol resimli kitapları kullanarak bazen araya farklı detaylar katmakla gerçekleştirilir.

Uyku saatinden önce çocukla birlikte kitap okuma etkinliği, ailenin bir rutini haline geldiğinde, ailecek geçirilen zamanın kalitesi artar. Çocuk, bu etkinliği yalnızca kitap okumak olarak değil, aynı zamanda anne ve babasının kendisine vakit ayırdığını ve değer verdiğini hissetme fırsatı olarak algılar. Kendisine ayrılan bu özel zaman, duygusal tatmin sağlar ve dikkat çekmek için yapılan tepkisel davranışların azalmasına katkıda bulunur. Tıpkı pijamalarını giymek gibi, uykudan önceki kitap saati de bir ritüel haline gelmelidir. Çocuk, her iki ebeveyninin de bu süreçten mutlu olduğunu hissetmelidir; Örneğin; bir akşam kitap okuma saati anneye, diğer akşam babaya ait olabilir.

Çocuk, hayatta yaşadığı olumsuzluklar veya çözmeye çalıştığı konularda, resimli hikâye kitaplarındaki karakterlerle ve olaylarla benzeşim kurarak, anlamlandıramadığı durumları daha iyi kavrayabilir. Çözemediği sorunlar için alternatif yollar bulması sağlanabilir; bu sayede çocuklara verilmek istenen mesajlar da etkili bir şekilde iletilebilir. Örneğin, paylaşım konusunda sorun yaşayan bir çocuk, hikayedeki hayvanların ormandaki yiyecekleri paylaşmasını ve birbirleriyle güzel arkadaşlık etmesini dinlerken konuyu içselleştirebilir. Bu tür hikayeler, çocukların kendi duygularını, düşüncelerini ve yaşamlarındaki olayları dile getirmelerine olanak tanır; bu da çocuk-ebeveyn iletişimini ve dolayısıyla ilişkilerini olumlu yönde destekler.

Ayrıca, kitap okuma etkinlikleri, çocukların sosyal ve duygusal gelişimlerine de katkı sağlar. Kitaplar, empati kurma yeteneklerini geliştirecek, farklı bakış açılarını anlamalarına yardımcı olacaktır. Özellikle, karakterlerin hissettiği duygular üzerinden çocukların kendi duygusal deneyimlerini anlaması, sağlıklı bir duygu gelişimi için kritik öneme sahiptir. Bu tür deneyimler, çocukların sosyal ilişkilerini güçlendirecek ve sosyal becerilerini artıracaktır.

Son olarak, düzenli olarak kitap okuma alışkanlığı kazandırmak, çocukların yaşam boyu öğrenme merakını da tetikleyebilir. Kitaplar, dünyayı keşfetme ve yeni bilgiler edinme fırsatı sunar. Bu süreç, çocuğun akademik başarılarını artırmanın yanı sıra, yaşam boyu sürecek bir okuma alışkanlığının temellerini atar.


Sevgilerimizle,
Rehberlik Birimi